Polovica Slovákov si nákupy plánuje a každý siedmy míňa bez premýšľania
Najnovší prieskum nákupného poradcu Heureka ukazuje, že až polovica z nás sa považuje za veľmi opatrných a všetky svoje nákupy si vopred plánuje. Naopak spontánne nákupy bez veľkého premýšľania o peniazoch si dopraje každý siedmy z nás. Veľký online prieskum od Heureky sa zameral na nákupné zvyklosti Slovákov (a Čechov) a priniesol niekoľko prekvapivých odhalení.
Nákupný paradox: Mladí šetria, seniori míňajú bezstarostnejšie
Hoci by sa mohlo zdať, že mladí ľudia sú pri nákupoch impulzívnejší, opak je pravdou. Najmenej sa ako spontánni či bezstarostní nakupujúci definujú mladí vo vekovej skupine 18-24 rokov. Naopak, najviac si nákupy bez starostí užívajú seniori nad 65 rokov. „Slováci sa pri nákupoch vo väčšine prípadov správajú opatrne alebo uvážlivo. Prekvapivým zistením však je, že ak sa niekto označí za impulzívneho spotrebiteľa, ide častejšie o staršiu osobu. Naopak, v kategórii mladých ľudí sa za takýchto považuje iba 8 %,” hovorí šéf analytikov Andy Werner z Heureka Group.

Takmer každý siedmy Slovák robí spontánne nákupy a o peniazoch príliš nepremýšľa
Celkovo sa za spontánneho a bezstarostného pri nákupoch považuje 15 % ľudí. O niečo viac k tomu inklinujú ženy ako muži. V porovnaní so susedmi je Čechov, ktorí sa považujú za bezstarostných, až o 40 % viac ako Slovákov, celkovo sme však v sebahodnotení nákupného správania veľmi podobní.
Každý štvrtý Slovák tvrdí, že nemíňa na žiadne zbytočnosti. A čo tí ostatní?
Tí, ktorí si priznávajú, že míňajú viac, ako musia, tak najčastejšie robia pri výdavkoch za Potraviny a nápoje v domácnosti (19,4 %), v tesnom závese je Oblečenie, obuv, módne doplnky (19,2 %). Treťou skupinou sú prekvapivo Elektronika a domáce spotrebiče (16 %).

Česi oproti Slovákom si priznávajú výdavky na zbytočnosti o niečo viac. Najväčší rozdiel je pri hrách a hernom vybavení, ale aj pri streamovacích a predplatných službách či elektronike a domácich spotrebičoch.
Prieskum ukázal jasné rozdiely v tom, za čo muži a ženy míňajú viac peňazí, ako by chceli. Ženy neprekvapivo vedú pri priznávaní zbytočných výdavkov na krásu a kozmetiku (6,3-násobne viac ako muži) a na oblečenie (2,4-násobne viac). Naopak muži si ich zas priznávajú najmä pri nákupe elektroniky (5,4-násobne viac) a ešte viac za streamovacie a iné predplatné služby (5,5-násobne viac), a to najmä medzi mladšími a paradoxne aj staršími respondentmi. „Výrazné rozdiely môžu byť spôsobené odlišnými sociálnymi rolami a hodnotami. Muži si cenia nástroje a výkon, ženy vzťahy a vzhľad. Elektronika pre mužov predstavuje priamy výkon (power) a predplatné úsporu času (efektivita), čo sú pre mužov silné motivačné ciele,” hovorí klinická psychologička a psychoterapeutka PhDr. Ivana Líbalová Ph.D..
Rozdiely sú viditeľné aj medzi vekovými kategóriami. Mladší ľudia v porovnaní s ostatnými vekovými skupinami viac míňajú na cestovanie, zatiaľ čo veková skupina 25-34 rokov si častejšie ako ostatní dopraje alkohol a cigarety. „Bohatší zas míňajú viac na zážitky, ako je cestovanie či reštaurácie, ale takisto aj na alkohol. Impulzom k nákupu je u nich výrazne viac nuda a dostupnosť, pretože čas pre nich znamená peniaze, takže im online nákupy vyslovene vyhovujú,” hovorí Andy Werner z Heureka Group.
Šťastie si za peniaze nekúpiš. Alebo áno?
Prieskum ukázal, že Slováci sa po impulzívnych nákupoch cítia viac previnilo ako Česi. Výrazne viac Čechov nemá po nákupe žiadne výčitky, zatiaľ čo viac Slovákov sa za svoje míňanie cíti previnilo vždy. Konkrétne žiadne výčitky nikdy nepociťuje len 12 % Slovákov, zatiaľ čo Čechov je až 19 %, a zároveň vždy pociťuje výčitky až 7 % Slovákov, zatiaľ čo Čechov len 5 %.
A aké sú rozdiely medzi pohlaviami, vekovými skupinami a rôznymi príjmami? Kým podiel tých, ktorí sa cítia previnilo vždy, je u oboch pohlaví rovnaký, ženy sa „často obviňujú“ výrazne viac ako muži. Najmenej sa za svoje nákupy obviňujú mladí ľudia vo veku 18-24 rokov, pričom pocit viny rastie s vekom. „Prieskum tiež ukázal silné prepojenie s finančnou situáciou, pretože s rastúcim príjmom pocit sebaobviňovania klesá a najsilnejší je práve v nízkopríjmových skupinách,” hovorí šéf analytikov Andy Werner z Heureka Group.
Zľava ako hlavný motivátor, no Slovákov ovplyvňujú aj trendy
Najčastejším spúšťačom neplánovaných nákupov je pre polovicu z nás zľava. Tá najviac oslovuje mladších a nízkopríjmové skupiny. Ženy uvádzajú, že sa oveľa častejšie nechajú ovplyvniť reklamou, ako je to u mužov. Ženy takisto až 7,6-krát viac ako muži podliehajú „módnym trendom a tlaku okolia“. A práve módne trendy sú pre Slovákov celkovo 1,3-krát dôležitejšie ako pre Čechov. Naopak, Česi sú náchylnejší nakupovať s cieľom „zlepšiť si náladu alebo odmeniť sa“.
Ako tento výsledok hodnotí klinická psychologička a psychoterapeutka PhDr. Ivana Líbalová Ph.D.? „Pocit viny rastúci s vekom a klesajúci s príjmom ukazuje, že pre mnohých nie je nakupovanie len ekonomickou transakciou, ale aj morálnou dilemou. Tento vnútorný konflikt vedie k tomu, že zľava sa stáva nielen finančným, ale predovšetkým psychologickým spúšťačom. Zľava totiž nelegitimizuje len úsporu, ale ospravedlňuje impulzívny nákup, čím znižuje spomínaný pocit viny,” hovorí.
Zľava nie je len najsilnejším dôvodom pre kúpu
„Zľava umožňuje spotrebiteľom nakupovať produkty, ktoré si vďaka nej výrazne zlepšili pomer kvalita/cena. Práve preto nájdete na Heureke funkciu Cenopád, ktorá vám pomáha nájsť najlepšiu ponuku na trhu a nákup v správnom čase. Porovnaním aktuálnej ceny s touto referenčnou cenou Cenopád zaručuje, že cena produktu skutočne klesla,” vysvetľuje hovorca Heureka Group Ondřej Šveda a dodáva, „netreba však zabúdať, že cena produktu nemusí byť najdôležitejším ukazovateľom. Napríklad televízor s nižšiu spotrebou vám môže ročne ušetriť desiatky eur, čo za dobu jeho životnosti ovplyvní celkové náklady viac, ako samotná obstarávacia cena.”
S Heurekou sa nemusíte báť ani falošných recenzií. Overovanie recenzií je spoľahlivo nastavené už od založenia programu Overené zákazníkmi, ktorý slúži práve na zbieranie spätnej väzby od spotrebiteľov. Každoročne spotrebitelia napíšu na Heureke niekoľko miliónov overených recenzií a e-shopy zapojené do programu Overené zákazníkmi tak dávajú zákazníkom istotu ich pravdivosti.
Podobné články
Krst knihy pre deti od Daniela Heviera a Mateja Tótha
Slováci sa chystajú míňať. Počas Black Friday budú nakupovať najmä elektroniku
Slovenská pošta modernizuje doručovanie a zavádza multifunkčné zariadenia
Končí sa fáza AI nadšenia a firmy sa pýtajú na skúsenosti a prínos
Black Friday 2025: Chytré produkty Netatmo za výnimočné ceny